Franczyza jako forma zarządzania działalnością gospodarczą

Autor

Słowa kluczowe:

działalność gospodarcza, franczyza, przedsiębiorca, zarządzanie.

Abstrakt

Głównym celem niniejszego artykułu oraz określenie czy franczyza jest korzystną formą prowadzenia działalności gospodarczej dla polskich przedsiębiorców. W pierwszej części autorzy przedstawiają podstawy prawne. Kolejno opisują ekspansję polskich systemów franczyzowych poza granice kraju. W kolejnej części dokonują analiza SWOT współpracy franczyzowej. W głównej części przedstawiają wyzwania i szanse franczyzy w Polsce na tle krajów europejskich. Podsumowując stwierdzono, iż franczyza jest popularną formą prowadzenia działalności gospodarczej, która oferuje szereg korzyści zarówno dla franczyzodawców, jak i franczyzobiorców. Główny problem badawczy został wyrażony pytaniem: Czy franczyza oferuje polskim przedsiębiorcom więcej korzyści niż prowadzenie działalności na własną rękę? Odpowiednio do postawionego problemu badawczego przyjęto następującą hipotezę: Franczyza może być korzystną opcją dla przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą. Należy jednak pamiętać, że franczyza nie jest pozbawiona wad. Weryfikacja powyższej hipotezy oraz uzyskanie odpowiedzi na powyższe pytania wymagało zastosowania metod badawczych w tym dokonania krytycznej analizy aktów prawnych, dokumentów i wybranych pozycji literatury przedmiotu.

Bibliografia

Literatura

Antonowicz A., Franchising – uwarunkowania i perspektywy rozwoju, wyd. Novaeres, Gdynia 2010.

Antonowicz A., Rozwój sieci franczyzowych w Niemczech i w Polsce – analiza porównawcza, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, 685/2011.

ENSR Enterprise Survey 2003: Internationalisation, Observatory of European SMEs 2003, European Commission, Luksemburg 2004.

Lewandowska L., Rozwój firmy – koncepcje zarządzania i finansowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2001.

Pokorska B., Ekspansja polskich systemów franchisingowych na rynku zagraniczne, Raport z badań IRWIK za 2005 r., Rynek i Konsumpcja, Warszawa 2006.

Pokorska B., Przedsiębiorca w systemie franczyzowym, wyd. PARP, Warszawa 2004.

Raport 2017: rynek franczyzy i systemów agencyjnych w Polsce, wyd. Profit System, Warszawa 2017.

Raport o franczyzie w Polsce 2018, wyd. Profit System, Warszawa 2018.

Steinerowska-Streb I., Zmiany w otoczeniu, a internacjonalizacja MSP poprzez Franchising, w: Zachowania decyzyjne podmiotów gospodarczych, red. D. Kopycińska, wyd. Pritgroup, Szczecin 2006.

Ziółkowska M.J., Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu, wyd. CeDeWu, Warszawa 2010.

Źródła prawa

Rozporządzenie Komisji Wspólnot Europejskich nr 2790/1999 z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie zastosowania artykułu 81 ust. 3 do wybranych porozumień prawnych i uzgodnionych praktyk Dz. U. WE, nr L. 336/21 z 29.12.1999.

Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, (Dz.U. z 2003 r. nr 153 poz. 1503).

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, (Dz.U. z 2015 r. poz. 184).

Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej, (Dz.U. z 1999 r. nr 101 poz. 1178).

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, (Dz.U. z 2016 r. poz. 380).

Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, (Dz.U. z 2013 r. poz. 1410).

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach, (Dz.U. z 2016 r. poz. 666).

Netografia

Franczyza w handlu, https://www.franczyzawhandlu.pl/raporty-i-analizy/franczyza-popularna-nie-tylko-nad-wisla-kto-jest-europejskim-liderem-2511585.

Raport Franczyza 2023, https://pic.media.com.pl/pic/SKLEP/Do_pobrania/2023/Raporty/Raport-Franczyza-2023_04.pdf

Rynek Franczyzy, https://franczyza.org.pl/home/raport-o-franczyzie-w-polsce-2020/

The Institute of Grocery Distribution, https://www.igd.com/.

Pobrania

Opublikowane

2025-06-05